Translate

Monday, June 17, 2013

CREAM CRACKERS SALTED CARAMEL CHEESECAKE

Salam and a very good morning ..
It has been a while since I bake, make anything for the house. Busy with everyday life and also pursuing my other love - sewing.. 
Been browsing the net and found this recipe..it is easy but very tedious to make it..but end result yummmyy..
I decided to make it for Father's Day lunch at home..made a day ahead.
Give it a try, maybe use the original recipe portion because I make mine for my large family but keep the pan small so that u will have a tall cake..i like tall cakes..maybe a 7 x 7 pan for the original recipe will be good.. and for the layers in between, u can actually put whatever it is u like, maybe some nutty bits, choc chips, choc scrapings, even mars bars, M & Ms..etc 


 Sumber Dari ~ Khairul Abdullah  ( TQ )


I used a 9 x 9 cake pan

Bahan-Bahan
250gm Cream Cheese - ( I used 750 gm cream cheese)
75gm Butter             - ( I used 225 gm butter)
Setengah cawan gula - ( I used icing sugar)
1 pek Cream Cracker ( anggaran dalam 40 keping ) - I pakai Hup Seng satu pek
2 cawan susu – untuk rendaman biskut ( I used about 3 cups++)
Setengah cawan Nestum  ( I used 1 cup of nestum + koko crunch)
Sedikit serbuk koko atau Milo ( did not used any)
Susu Pekat atau Sos Karamel ( I used Salted Caramel instead)

Cara Membuatnya
1. Masukkan cream cheese, butter dan gula di dalam bekas dan pukul sehingga sebati. (Put aside first)
2. Line your cake pan with foil/baking paper etc with some overhanging so that u can easily take out the cake.
3. Rendam biskut ( jangan sampai lembik ) dan susun di dalam loyang / bekas.
4. Sapukan sebatian cream cheese tadi sehingga rata. Jangan terlalu tebal.
5. Kemudian tuangkan susu pekat atau sos karamel … dilayangkan agar nipis untuk melekatkan serbuk nestum dan milo.
6. Kemudian taburkan serbuk nestum atau milo atau kedua-duanya. ( saya cuma tabur serbuk milo di lapisan atas sekali.)
7. Ulang langkah tersebut sehingga selesai. 
8. Masukkan ke dalam peti sejuk..(I left it in the fridge overnite)
9. Hidang ketika sejuk.


:: Tips ~  Setelah banyak kali membuat kek ni – saya dapati amat sedap sekiranya diletakkan sos karamel di setiap lapisan dan ditabur dengan serbuk nestum.

2 comments:

Khairul Abdullah said...

Terima kasih kerana mencuba resepi tersebut.

My Fadelicious said...

Sgt lah berbesar ati En Khairil tinggai komen d page saya. Memang sedap x leh buat slalu hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails