Translate

Saturday, September 29, 2012

BAKED MACARONI

Salam and selamat bersantai di ujung minggu bersama keluarga..resepi ni saya ambil dari Facebook rasa nya
Mai Share Resepi ..I copy dan paste saja resepi dia dan membuat perubahan sedikit kerana ada bahan yg xde di rumah dan di gantikan dengan yg lain. Cuma satu komen saya, anak2 saya suka makan pedas ..so I kena buat cili potong on the side...typical Melayu ..

Bahan2 nya:
500gm macaroni-rebus sampai lembut (rebus letak sikit garam dan minyak zaiton)
sesenduk minyak zaiton-untuk tumis
1/2 kg daging cincang-siram air dan toskan
250 gm sayur campur ( xde d umah so saya gantikan dgn cauliflower dan parutan 2 biji carrot)
1 tin cream of mushroom + 1 tin susu segar-sebatikan ( saya masukkan cream of chicken soup) + 2 cups susu fernleaf bancuh- xde susu fresh)
5-6 cendawan shitake-hiris2 (xde stok d umah)
beberapa tangkai daun sup/bawang-dihiris
garam dan black pepper secukupnya
3-4 ulas bwg putih-cincang>
1 bj bwg besar-dadu> untuk tumis
seinci halia-cincang>
ceddar cheese secukupnya ( tambah 1/2 cup mozarella )
8 bj telur ayam-dikocok 
butter secukupnya-sapu pada aluminium foil

Caranya:
1. bila macaroni yg direbus dah lembut-toskan;
2. panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan tumis sampai naik bau; 
3. masukkan daging cincang-goreng hingga daging masak dan agak kering airnya; 
4. masukkan sayur campur serta cendawan shitake..diikuti dgn campuran susu dan cream mushroom;
5. masukkan juga garam, pepper dan daun sup/bawang, biar mendidih;
6. masukkan macaroni. gaul rata dan tutup apinya.
7. panaskan oven 170C;
8. sapukan butter pd foil kalau xda foil, boleh guna loyang; 
9. kemudian masukkan macaroni-ratakan dan taburkan dgn cheese dan telur yg dikocok tadi. ulang proses sampai habis. permukaan atas ditabur ceddar cheese dan telur sampai rata..lebih banyak cheese lebih sedap. 
10. kemudian bolehlah dibakar dgn kepanasan 170C selama 30 minit. (Oven saya bakar 30 minut x brp cantik atas nya..so saya naik kan lagi 10 minit at 200C baru dia kuning golden tuu..)
Nota ..
*gunakan api atas bawah
*kalau rasa banyak..boleh dikurangkan adunan ini.
*tabur bwg goreng (xde stock bawang goreng pulaks :( )

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails