Translate

Thursday, August 18, 2011

Hari ke 10 Ramadhan




This was my 10th day berbuka spread..half done..some still cooking away whilst this picture was taken..look I still have my acar rebong there..

This is something I took from someboday's blog..meronda2 untuk cari ilham to cook for the day..this sound quite exciting and easy to make..taste good too..tq to Noorsha..and I pon just cut and paste lah recipe ni.but hers looks more yellowish than my pale rendang n dia goreng a bit more kering than mine..

Bahannya

Ayam di belah/bersikan-toskan airnya

5 batang serai*

6 ulas bwg merah*

6 ulas bwg putih*

1 inci halia*

1/2 inci lengkuas*

1/2 inci kunyit hidup*

4 biji cili api* - aku ltak banyaaak..hihi, suke pedas2....

1 cawan santan

2 keping asam keping

Beberapa helai daun limau

Garam, gula, perasa

5 sdb minyak

Cara2:

1.Kisar semua bhn yg betanda *

2.Panaskan minyak tumis bahan kisar hingga naik bau dan garing

3.Masukan santan dan kacau

4.Terus masukan ayam yg telah di tos tadi gaul sebati

5.Masukan asam keping grm, gula, perasa, daun limau

6.Masak hingga kuah pekat n sedia dihidaang...


Strangely enough, I never enjoyed makan those colorful bell peppers yg normally we put in our stir fries, pizzas, salads etc..tpi when I asked my maid to fry it with tempura flour and OMG..I loved it very much..cut the bell peppers into big strips and dip into the tempura batter and fry..wow..crunchy on the outside, soft and sweet on the inside.
Second dish for the day is..beef omelet..owhhh my kids loved them..rasa macam makan murtabak x berkulit. Try making them..it is so good indeed.

Diced an onion and sautee it with olive/vegetable oil for 5 minutes and put in the beef and mix well. Add 2 tbsp of rempah kurma and simmer for 10-15 minutes. Add salt and pepper to taste. Kacau sampai kering and cool the mix.
Break 6 eggs in a bowl, add the cool beef mix and fry it..rady to be serve..top with chilli sauce and some ketumbar/coriander leaves on top.
This dish is fried fish with sambal cili kering.



PUDING KASIH BERTAUT
By: Naz @ Cute Oven, Small Kitchen
, tima kasih for the resepi..
Bahan-bahan A
1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
Warna ni boleh ikut selera kita

Cara Bahan A
Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan B
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara Menyediakan Puding
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails